Databeskyttelse

Hvad ved vi om dig, og hvad bruger vi det til?

Køge Kommunes side om databeskyttelse kan du også læse mere om, hvordan dine persondata er beskyttet.

Når du låner materialer hos KøgeBibliotekerne, har vi brug for en række informationer fra dig. Kort sagt er de nødvendige for at

  • du og vi har overblik over de materialer, som du låner
  • du kan bruge vores hjemmeside og udlånsautomater
  • vi kan kontakte dig i forbindelse med reserveringer eller aflevering af dine lån
  • for at du kan lukke dig ind i vores selvbetjente biblioteker
  • du kan bestille materialer fra alle landets biblioteker via bibliotek.dk
  • du kan benytte vores tilbud om lån af e-bøger, net-lydbøger, net-film mm.

Det er bibliotekets administrative system, der opbevarer oplysningerne. Når du anvender vores hjemmeside kan du via dit login få adgang til at se og ændre en del af dine personlige informationer.

Fysisk bliver informationerne opbevaret på sikrede datacentre i Danmark. Adgangen til disse informationer via bibliotekssystemet, hjemmesiden og udlånsautomaterne foregår via krypterede linjer.
 

Hvilke oplysninger er gemt i bibliotekssystemet?

Her kan du se, hvad vi gemmer af oplysninger om dig, hvis du er oprettet som låner hos KøgeBibliotekerne:

  • Lånernummer - tilfældigt genereret nummer, som bibliotekssystemet benytter til at identificere dig.
  • CPR-nummer – henter din adresse fra CPR-registret og opdaterer automatisk, hvis du flytter. Bliver brugt, når du låner materialer eller låser dig ind på selvbetjent bibliotek.
  • Fraværsperiode - en periode, hvor du ikke ønsker at få opfyldt reserveringer. Du kan selv angive perioden her på hjemmesiden.
  • Navn - dit navn, som det står på dit sundhedskort.
  • Fødselsdato - bruges i forbindelse med udregning af gebyrstørrelser samt til at sikre, at du er gammel nok til at låne bestemte materialer.
  • C/o navn og adresse - aktuel kontaktadresse.
  • Telefon - her kan du angive flere telefonnumre, dog kun ét til modtagelse af automatiske beskeder.
  • E-mail – der er mulighed for at angive flere e-mailadresser, dog kun én til modtagelse af automatiske beskeder.
  • Vi har en SMS og e-mail service, som du kan give tilladelse til at vi anvender til besked om reserveringer, påmindelser om afleveringer og overskredet afleveringsfrist. Du kan selv ændre mobil nr. og e-mail via bibliotekets hjemmeside.
  • Blokeret d. - dato for aktivering af en evt. blokering i bibliotekssystemet.
  • Blokeringsårsag - grunden til, at du ikke kan benytte biblioteket. Typisk grundet gebyrer eller at lånerkortet er stjålet.
  • Lånergruppe - har betydning for, hvor længe du kan låne materialerne, og hvad du kan og må låne.
  • Tilhørsfilial - er det sted, du vil hente reserverede materialer. Den kan du selv ændre via hjemmesiden.
  • Kommunenr. - er din bopælskommune og bliver anvendt til statistik og angiver, om du har ret til at bruge vores netmedier.
  • Sprog – vi bruger dansk.
  • Lånerid - her lister vi de forskellige kort, du kan bruge til at låne med f.eks. sundhedskort og lånerkort. PIN-koden er altid anonymiseret.
  • Intern note - kan kun ses af personalet, og bliver anvendt fx i forbindelse med blokeringer, eller hvis et glemt sundheds- eller lånerkort bliver opbevaret på biblioteket.
  • Note til låner – beskedfelt biblioteket bruger som information til dig, når du kommer på biblioteket.
  • Udlån - dine aktuelle udlån. Din udlånshistorik bliver slettet 30 dage efter aflevering eller betaling af mellemværende.
  • Reserveringer - oversigt over dine reserveringer. Bliver slettet når et reserveret materiale er udlånt til dig, eller selve reserveringen er slettet.
  • Mellemværende - viser, om du mangler at betale gebyrer eller regninger. Materialeoplysninger bliver slettet 30 dage efter mellemværendet er afviklet.
  • Beskeder - er en oversigt over afsendte SMS og E-mails. Beskedens indhold bliver slettet efter 30 dage, men oversigten over, at der har været sendt en besked bliver bevaret.
  • Du kan blive slettet som bruger, hvis du ikke har mellemværende eller lån.
  • Du får automatisk navne- og adressebeskyttelse, hvis du har bestilt det på Borger.dk.
     

"Biblioteket kommer"-lånere

Hvis du er "Biblioteket kommer" låner, skal vi have et samtykke fra dig til at gemme lånehistorikken længere.
 

Forældresamtykke

Børn under 18 år kan enten bruge sit sundhedskort som lånerkort eller få udleveret et lånerkort ved oprettelse. Vi indhenter skriftligt samtykke fra én forælder/værge før oprettelse.
 

Andre systemer biblioteket bruger

Nyhedsmail

Tilmelder du dig én af KøgeBibliotekernes nyhedsmails bruger vi din e-mail adresse til dette formål.

SMS-service

Biblioteket udsender sms-servicebeskeder til dig, hvis du er tilmeldt denne ordning f.eks. nedlukning af de selvbetjente biblioteker, babybib mm.

Print og kopi

Biblioteket benytter et printsystem, når du printer ud fra bibliotekets computere. Ved print accepterer du vilkårene for benyttelsen.

Printsystemet er uden brugerkonti, brugernavn eller adgangskode. Du betaler elektronisk med enten kort eller MobilePay.

Alle forbindelser er SSL-krypteret, så data og betalingsoplysninger bliver sendt over en sikker forbindelse. Relevante data bliver kun gemt i 24 timer.
 

Bruger du bibliotekets PC'er?

Vi har sikret bibliotekets PC'er så meget som muligt - men hacking handler også om din adfærd. Vi kan derfor ikke garantere, at du ikke kan blive udsat for misbrug af dine data på bibliotekets PC’er.
 

Wi-fi

På alle vores biblioteker tilbyder vi gratis wi-fi med internetadgang. Det trådløse netværk er ikke mere sikkert end andre offentlige netværk, så vi råder til at følge god skik, når man er på offentlige netværk.

 

Statistik

Vi sender oplysninger til Danmarks Statistik, oplysninger der bruges til generel folkebiblioteksstatistik. Alle data renses for personlige oplysninger.
 

Videoovervågning

Bruger du vores selvbetjente biblioteker, gemmer vi oplysninger om, hvornår du har logget ind sammen med diverse videoovervågningsbilleder i biblioteksrummet. Der er udvendig overvågning på alle vores bygninger.

KøgeBibliotekerne opbevarer og behandler videoovervågningsbilleder iht. persondataloven og Datatilsynets anbefalinger og Køge Kommunes retningslinjer for samme.

Reglerne sikrer, at billederne opbevares sikkert, og at kun ganske få medarbejdere har adgang til registreret gennemsyn. Alle data og billeder slettes generelt efter 30 dage.