3 bøger for børn om besættelsen og befrielsen

29.04.20
Den 5. maj i år er det præcis 75 år siden, at Danmark blev befriet fra den tyske besættelsesmagt. Hermed indtraf slutningen på de fem mørke år, som siden har fascineret, fængslet og ikke mindst forfærdet os.

Der er blevet skrevet utallige romaner om 2. verdenskrig og hverdagen under besættelsen – også til børn. Faktisk er 2. verdenskrig et særdeles populært emne i børnelitteraturen og har været det lige siden krigens afslutning.

I tiden lige efter krigen handlede mange af bøgerne om de danske modstandskæmperes oprør mod den tyske overmagt. Og helt frem til 00’erne kredsede langt de fleste børnebøger kun om krigen i dansk perspektiv. Fortællingerne omhandlede den store tyske overmagts besættelse af et lille uskyldsrent land. Ikke om en verdenskrig, der rasede i hele Europa. Denne grundfortælling om krigen er dog ved at ændre sig – også i børnelitteraturen.

De seneste år er der i forskningen om 2. verdenskrig dukket aspekter op, som har sat fokus på oversete problematikker såsom hævnaktioner og en tvivlsom behandling af tyske flygtninge under og særligt efter krigen. Det er kontroversielle emner, som har haft stor indvirkning på den nyere skønlitteratur, og som i høj grad også har sat sine spor i børnelitteraturen. Derfor kommer der her tre anbefalinger af krigslitteratur til børn, som omhandler nyere tematikker og globale synsvinkler på det aktuelle emne.

 

Med ilden i ryggen af Martin Petersen (1999)

Fra ca. 12 år

Med ilden i ryggen er en historisk roman for børn, som siden dens udgivelse har været populær i folkeskolens historiefag, da fortællingen baserer sig på historiske begivenheder. I bogens første del møder vi den 12-årige Klaus, som bor i Preussen med sine søstre, mor og far. Klaus betragter krigen som en spændingsfyldt, men grundlæggende ufarlig, leg, og han fascineres af de tanks, som kører rundt i gaderne. Men pludselig tvinges Klaus og hans familie på flugt, og det bliver et endegyldigt brud med Klaus’ barnlige naivitet. Klaus ender som krigsfange i Danmark, og dermed viser bogen et udefrakommende blik på Danmarks rolle i efterkrigstiden, hvor behandlingen af de tyske flygtninge bar præg af en bitterhed og vrede over krigen.

Med ilden i ryggen er blandt de første eksempler på en dansk børneroman, der beretter fra en tysk krigsflygtnings perspektiv.

 

Det skjulte kort af Morten Dürr (2012)

Fra ca. 12 år

Bogen Det skjulte kort foregår ikke under 2. verdenskrig, men i efterkrigstiden og nutiden. I bogen møder vi en ung tysk soldat ved navn Martin. Martin er en af de tyske soldater, som efter krigens tvinges tilbage i Danmark med sin gruppe for at rydde stranden ved Vestkysten for de miner, som under krigen blev spredt her af både danske og tyske soldater. Det viser sig hurtigt, at der er noget usædvanligt ved Martin. Martin har ikke brug for søvn. Han er alene tilbage på stranden, hvor han graver efter oversete miner dag og nat.

Det skjulte kort er en spøgelseshistorie, for Martin fik aldrig mulighed for at forlade Vestkysten og vende hjem til Tyskland efter krigens ophør. Som et spøgelse flakker han nu hvileløst rundt på stranden for at finde de miner, det ikke lykkedes ham at fjerne, mens han var i live.

Processen med at rydde stranden for miner efter krigen er en af de historiske begivenheder, som langsomt er ved at indskrive sig i vores kollektive fortælling om 2. verdenskrig. Minerydningen er også omdrejningspunkt i børnebogen Luremine (2014) og novellesamlingen Jernkysten (2012), som begge er skrevet af Ellen Holmboe, samt filmen Under sandet fra 2015.

 

Drengen der samlede på ord af Birgit Strandbygaard (2005)

Fra ca. 8 år

Drengen der samlede på ord foregår ligesom de to andre bøger også i den nære efterkrigstid i årene 1946-47. Bogen handler om drengen Albert, hvis familie er hårdt mærket af krigens rædsler. Krigens konflikter er i bogen langt fra slut, selvom krigen er det, og hævntørst og selvjustits hersker sideløbende med fattigdom og desperation. Alberts to brødre rejste under krigen til Østfronten for at kæmpe på tysk side, og her måtte den ene bror lade livet. Men overlevelse viser sig heller ikke at være den rene lykke, for broderen udstødes fra sin hjemstavn efter hjemkomsten, da han nu anses som en forræder.

Børnene i drengen der samlede på ord bliver ofre for de voksnes sorg og tørst efter hævn, og børnenes sorgarbejde overlades til dem selv. For Albert bliver mærkelige ord hans livsindhold, og han udøver herigennem en slags terapi, som gavner både Albert selv og også romanens andre børn. Dermed er der trods bogens barske temaer også optimisme at spore i denne fortælling, hvor børnene udvikler deres helt egne måder at bearbejde krigens traumer på.

 

Oprindeligt skrevet af Katrine Møller Mathiesen, Viborg Bibliotekerne.

Materialer