'Hvad er lyd' - fra knappenål til grydelåg

23.08.22
Guiden kan tilpasses så antal aktiviteter og rækkefølge passer til jeres børn. Følg gerne det, der fanger børnenes interesse.

 

Gode og dårlige lyde

Snak med børnene om hvad de synes er gode lyde og hvad der er dårlige lyde.

Læs bogen

Få børnene til at lave de lyde, der er i bogen undervejs. (trampe, borehammer, ambulance osv.)

Find din lydmakker

Lav hjemmelavede rasleæg i små yougurtbægere på forhånd. De laves i par med samme indhold (ris, mel, søm, vatkugler osv.)
Der laves halvt så mange par, som der er deltagere. F.eks. 2 par til 4 børn.
Lad børnene trække et 'rasleæg' hver og giv dem tid til at høre egen lyd, inden de skal ud og finde den samme lyd hos en af de andre børn.
Når alle har fundet deres lydmakker finder vi ud af om det er de rigtige makkere der har fundet sammen.

 

Stomp

Giv hvert barn noget at slå på og slå med. (pind, grydeske, blyant osv. - grydelåg, papkasse, bog, plastikflaske osv.)
Deltagerne laver en lille serie rytmiske lyde som de øvrige deltagere skal gentage.
Lav varierede eksempler inden i starter, så børnene har bedre forudsætninger for at lave forskellige rytmer (langsom/hurtig, få slag/mange slag)

Tegne til rolig musik

Det er godt at afslutte med noget rolig musik/naturlyde og lad børnene tegne til.

 

 

 

Tags
Materialer