Læs, læs, læs!
Læs, læs, læs!

Læs, læs, læs! - også om sommeren

29.07.14
Børnebibliotekar Pia Knudsen faldt som barn i gryden med læsetrylledrikken. Det var åbenbart en stærk drik – virkningen holder endnu! Hvorfor mon?

Fordi gode historier er god underholdning!

Jeg ser selvfølgelig også film og spiller spil og nyder de handlinger og dramaer, som billedmedier kan frembringe. De bedste bøger, jeg har læst, lagres dog i længere tid end et hvilket som helst spil!

Børn bruger alle medier – endnu mere end vi voksne gør. Og børn kombinerer: når de har set Antboy-filmen, får de lyst til at læse Kenneth Bøgh Andersens bøger om Pelles kamp mod Loppen.

Stephenie Meyers Twilight-serie var i flere år de mest reserverede på bibliotekerne – og førte til store seertal, da filmen kom.

 

”Det gode ved at læse en bog er, at du selv bestemmer billederne inde i hovedet” (citat fra en stor-læsende dreng)

Børneromanen består oftest af ORD. I den gode børneroman er ordene valgt og sammensat, så læseren danner egne billeder og tanker. Det er godt for hjernen og dejligt for oplevelsen.

Når Louis Jensen i Nøgen ”taler” om et hjerte på en strand, får jeg f.eks. billeder på kærlighed og frihedstrang.

Når Nicole Boyle Rødtnes indleder Den sorte skarabæ med at skrive: ”Mine sokker trækker et vådt spor i entreen. Et brunt spor af regnvejr og mudder” – så har hun lagt en stemning af keedelig hverdag OG noget rigtig slemt, som en filminstruktør vil skulle bruge mange takes for at beskrive.

Og en indledning som ”Jeg hedder Lara, er 14 år, og jeg har lige set en død” (Kloden under vand) får 14-årige læsere på krogen med det samme.

 

Når vi læser bøger, flytter vi fokus fra os selv og ud i verden

Ikke mange af os prøver at være pirater. Men vi kan læse den dejligt tykke Djævelens øjne af Benni Bødker – og opleve eventyr, grusomme overfald og et barsk, stinkende liv til søs. Eller den enkle, informative fagbog Sørøvere af Bent Faurby.

Mindre børn, som først for nyligt har lært at læse, kan i Özlem Cekics Ayse-bøger opleve, hvordan fordomme og misforståelser løsnes med humor.

 

Men hvad så, når man ikke har lært det endnu? Læselyst kræver læseevne

Som gammel børnebibliotekar er det jo en fornøjelse, hver gang et barn kommer og har knækket læsekoden! Sikke en masse læseoplevelser, der ligger forude! Glemt er de mange slidsomme timer, hvor teksten ikke gav mening, bogstaverne dansede, emnet var kedeligt – for nu kan barnet selv vælge.

Vi voksne ved, at det er vigtigt for begynderlæserne at holde gang i læsningen hele tiden. Og vi kan hjælpe ved f.eks. at læse bogens første side højt eller fortælle lidt om indholdet først. Og vi kan tale med børnene om, hvilke bøger de har lyst til at læse – måske finde tips i folderen læsning i første og anden

 

Det skal være sjovt, farligt, sørgeligt spændende….

De fleste har det som Pippi: vi gider ikke kede os. Hvorfor vaske gulv med en klud, når man kan skøjte rundt i sæbeskum på skurebørster?

 

…også når det handler om Sommerbogen!

Sommerbogen er en god anledning til at holde gang i dit barns læsning i de lange sommerferieuger:

Børn mellem 6 og 16 år kan deltage i KøgeBibliotekernes Sommerbogen 2014: ved at læse og anmelde 3 bøger får barnet en boggave på børnebiblioteket.

Børn mellem 7 og 14 år kan anmelde bøgerne på www.pallesgavebod.dk og deltager derved i konkurrencen om præmier for bedste anmeldelse og flest anmeldelser (I bruger barnets uniLogin på PallesGavebod).

Og husk: det er forbudt at kede sig i sommerferien! Din børnebibliotekar kan hjælpe med at finde interessante bøger.

Eller I kan tjekke disse inspirationsfoldere:

 

Materialer