Betaling af gebyrer og erstatninger

Biblioteksgebyrer og erstatninger betales via Køge Kommunes samlede betalingsløsning Mit Betalingsoverblik.

Hvordan betaler jeg online?

Du skal betale via Køge Kommunes betalingsløsning Mit Betalingsoverblik, som du logger ind på med MitID.

På Mit Betalingsoverblik kan du bruge betalingskort eller MobilePay.

Gebyrer og erstatninger oprettet før 1. november 2019

Gebyrer og erstatninger oprettet før 1. november 2019 betales på en anden måde. For disse er der følgende to betalingsmuligheder:

  • I appen ’Biblioteket’, hvor der kan betales med MobilePay
  • Eller ved personlig henvendelse på KøgeBibliotekerne

Ved manglende betaling kan din regning dog være overgået til opkrævning hos Køge Kommune, også før 1. november 2019, og skal betales via Mit Betalingsoverblik eller med det tilsendte girokort.

Hvordan betales gebyrer og erstatninger for børn og unge under 18 år?

Børn og unge under 18 år kan ikke selv betale online eller på biblioteket.

De kan dog få et overblik over gebyrer og erstatninger ved at logge ind på deres lånerprofil via login-knappen øverst på siden her.

Det er barnets ”økonomisk ansvarlige”, der skal betale via sit eget Mit Betalingsoverblik.

Den ”økonomisk ansvarlige” er den person, der står opført som sådan hos KøgeBibliotekerne. Det er ofte den voksne, der fik barnet/den unge oprettet som låner.

Børns/unges gebyrer og erstatninger oprettet før 1. november 2019

Gebyrer og erstatninger oprettet før 1. november 2019 betales på en anden måde. For disse er der følgende betalingsmuligheder:

  • Log ind på barnets profil i appen ’Biblioteket’, hvor der kan betales med MobilePay
  • Eller henvend dig til personalet på KøgeBibliotekerne

Barnet/den unge kan også betale med kontanter på biblioteket.

Jeg er fritaget for digital post. Hvordan kan jeg betale efter den nye betalingsmåde?

Hvis du er fritaget for digital post, får du tilsendt en regning med girokort pr. brevpost.

Kan jeg betale på biblioteket?

Hvis du ikke har mulighed for at betale online, kan du betale på biblioteket i betjent åbningstid.

Børn og unge under 18 år kan dog kun selv betale gebyrer og erstatninger, der er oprettet før 1. november 2019.

Hvorfor står der stadig på min lånerprofil, at jeg mangler at betale?

Når du betaler via Mit Betalingsoverblik, kan der gå op til 72 timer, før din betaling kan ses på din lånerprofil på koegebib.dk og i Biblioteket-appen.

Hvorfor har jeg fået en regning i Digital Post?

Når det skyldige beløb overstiger 100 kr., udsender Køge Kommune en regning  med girokort via Digital Post.

Kan jeg stadig betale via bibliotekets hjemmeside?

Det er ikke længere muligt at betale via bibliotekets hjemmeside.

Gamle gebyrer og erstatninger – dvs. fra før 1. november 2019 – kan betales i appen Biblioteket med MobilePay eller ved personlig henvendelse på KøgeBibliotekerne.

Ved manglende betaling kan din regning dog være overgået til opkrævning hos Køge Kommune og skal betales via Mit Betalingsoverblik eller med det tilsendte girokort.

På din lånerprofil her på bibliotekets hjemmeside kan du se, hvor du skal betale de enkelte beløb.

Jeg har fået en regning på en bog, som jeg har og nu gerne vil aflevere. Hvad gør jeg?

Når du har afleveret bogen på biblioteket, kan du nøjes med at betale gebyrerne.

Jeg har spørgsmål til mine gebyrer og erstatninger

Ved spørgsmål kan du kontakte biblioteket på tlf. 56 67 28 00 i telefontiden man-fre kl. 10-14, på mail: koegebib@koege.dk eller ved personlig henvendelse i betjent åbningstid.

Hvis du har spørgsmål om rykkere sendt fra Køge Kommune ved for sen betaling, skal du kontakte Køge Kommunes Opkrævningsafdeling på tlf. 56 67 24 50 eller på mail: opk@koege.dk

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan betale min regning?

Du kan kontakte Køge Kommunes Opkrævningsafdeling på tlf. 56 67 24 50 eller på mail: opk@koege.dk og høre, om du kan få en afdragsordning.

Hvorfor har man valgt den nye betalingsløsning?

Der er kommet nye lovkrav til, hvordan systemer skal kunne håndtere borgeres gæld og betalinger. Disse krav understøttes ikke af bibliotekets systemer og skal derfor varetages af Køge Kommune efter d. 15.3.2022. Ældre gebyrer/erstatninger bliver efterhånden også overført til Køge Kommune.

Den nye betalingsløsning giver samtidig den fordel, at alle betalinger til kommunen samles ét sted.